jahua

Jahua.

Det här en berättelse om hur man verkligen gick från zero till hero. 

Jag hade först en storhäst vid namn Magic, en underbar häst men gick inte alls tillsammans med mig när jag red. Han bockade av mig och alla olika procedurer. Under tiden jag hade han hade jag suttit och tittat på en ponny, en helt vanlig brun ponny. En dressyrponny? Jag som endast red western. Efter vi hade lämnat tillbaks Magic till sin ägare så var jag så ledsen så mamma ringde på direkten till Kramfors ridskola, som hon stod på, och bad om att vi skulle få komma och provrida.

Två dagar senare åkte vi upp och hela familjen vart förälskade på engång. Ännu två dagare senare åkte vi och hämtade henne. Jag var så glad att vi hade fått en trygg och säker häst, för det hade dom på Kramfors ridskola försäkrat oss om. Dom sa att hon bockade aldrig och var världens snällaste, det var det viktigaste att hon inte ockade för att jag var så otroligt rädd för att rida för alla hemska saker som hade hänt med hästen innan. Så vi var så nöjd att hon inte bockade.

Efter 4 dagar hemma så skulle jag rida i snön ute och lägdan, ensam för första gången. Jag var jätterädd men allt gick bra, tills hon fick ett totalt psykutbrott och frispel. Hon seriebockade runt hela lägdan och allt blev kaos. Den fina snälla ponnyn vi köpte visade sig vara ett bockande monster. Jag red henne inte riktigt på nästan ett år efter det, jag vågade knappt trava på henne. Efter det så tyckte mamma att det  var verkligen dags att ta tag i det där, för att annars kunde jga inte ha henne kvar. Men jag tyckte om henne så mycket, det var något speciellt med henne endå. Så vi började träna för C.N och hon var verkligen en vilde. Hon kastade sig så fort man la på benen, hon stog på bakbenen och bockade. Vid den här tiden hade jag vågat rida henne och jag hade blivit tuffare. 

Men efter x antal tränare och blod,svett och tårar så började det ljusna. Jag vann hennes hjärta och hon vann mitt. Vi blev bara bättre och bättre och tillslut var vi helt enkelt bäst. Vi tävlade alla grenar och vi har vinster i alla grenar. Vi tävlade SM och kom tvåa i horsemanship, ponnyn som var ett monster när hon kom blev den häst som alrig skulle skada en fluga, hon blev världens snällaste och mest underbara häst! 

Det var det jobbigaste jag gjort när vi sålde henne, ångrar det verkligen men det var för hennes bästa. Jag hade inte tid och hon har det jättebra där hon är nu. Vi gick verkligen från zero till hero, hon var den mest fantastiska häst jag har haft, hon var verkligen som en del av mig. Hon hade en personlighet som en människa och hon förstod verkligen vad man menade om man pratade med henne. Hon var helt enkelt bäst!
Det kom fram efter att vi köpte henne att hon såldes för att hon kastade av alla barnen.




Kommentarer
Postat av: veronica (härnösand)

lill gumman... hon är fin:)

2011-04-26 @ 19:23:43
Postat av: MOA NYMAN- pleasureryttare

SV Veronica: Eller hur, världens finaste" :)

2011-04-26 @ 23:26:37
URL: http://nymanshowhorses.blogg.se/
Postat av: My Carlsson

spännande :) jätte fin är hon. :D

2011-04-28 @ 11:56:56
URL: http://mysancarlsson.blogg.se/
Postat av: Catarina Olsson

Postat av: Felicia Hedberg

Hej!, jag är Jahua´s nya ägare och hon är ju värkligen en toppen ponny! :D

Jag har hoppat 110 cm med henne och är på msv b nivå i dressyr, jag är värkligen nöjd med denna dam.

Hennes berättelse är värkligen härlig att höra, hon som är en så härlig och snäll ponny nu :-)

Nu har jag ägt Jahua ca 2 månader och kommer vara ute på tävlingsbanan i vinter :D MVH Felicia o Huan :)om någon/ du undrar något så mejla till : [email protected] :-)

2011-08-11 @ 16:06:45
Postat av: Felicia Hedberg

Hej!, jag är jahua´s nya ägare.

Jag har ägt henne nu 2 månader och vi har hunnit komma långt i träningen, 110 cm hoppning och msv b dressyr och western har vi också ridit mycket :-)

Jahua´s berättelse var väldigt härlig att höra, hon som är en sån härlig och otroligt snällaste hästen!.

om någon/du undrar något om henne eller så är det bara att mejla till [email protected] :-)

MVH Felicia och Huan

2011-08-11 @ 16:13:01
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0